KEMUNCULAN KERAJAAN ISLAM DI ANDALUS

Posted by zulkarnain Sunday, December 6, 2009



KEMASUKAN ISLAM DI ANDALUS

Ia berlaku pada zaman Khalifah al-Walid b. ‘Abd al-Malik (zaman Umawi). Zaman kemuncak perluasan wilayah Islam. Gabenor Afrika Utara ketika itu ialah Musa b. Nusayr.Hampir semua Afrika Utara berada di bawah naungan Islam. Pada tahun 91H/710M, Musa telah mendapat persetujuan Khalifah al-Walid untuk meluaskan wilayah ke Andalus.

Musa melantik Tarif b. Malik untuk memimpin tentera. Pada 92H/711M, ekspedisi untuk menguasai Andalus bermula; diketuai oleh Tariq b. Ziyad dengan kira-kira 7,000 tentera. Tentera Islam mendarat di pantai Semenanjung Iberia, Jabal Tariq. Pada mulanya, Musa mendapat sokongan Julian yang tidak sukakan Roderick. Pertapakan tentera Islam di Gibraltar berjaya mengalahkan tentera Roderick. Kemenangan ini berjaya membuka wilayah: Cordova, Malaga, Elvira, Toledo (ibu negara Kerajaan Goth). Kemenangan Tariq membuka peluang kepada Musa untuk memimpin tenteranya sendiri menuju ke Andalus. Musa melalui jalan-jalan yang tidak dilalui oleh tentera Tariq. Beliau berjaya membuka kota: Seville dan Merida (Madrid). Mereka berdua (Musa & Tariq) bertemu di Toledo, dan meneruskan perjuangan hingga ke Saragossa dan Barcelona.





PEMERINTAHAN ISLAM DI ANDALUS


Era Gabenor 712-756M

Para gabenor ini memberi wala’ (ketaatan dan kepatuhan) kepada kerajaan Banu Umayyah di Dimashq. Mereka ini dikenali sebagai wali (gabenor); dalam bahasa Arab era ini dikenali sebagai ‘asr al-wulat. Seramai 20 orang gabenor memerintah pada era ini, mulai 712-756M.

Era Imarah 756-929M

Era ini bermula apabila Kerajaan Banu Umayyah dijatuhkan oleh Kerajaan ‘Abbasiyyah.
Cucu Khalifah Hisham b. ‘Abd al-Malik bernama ‘Abd al-Rahman b. Mu’awiyah melarikan diri ke Afrika Utara bersama hambanya, Badr. Kebetulan puak Yaman dan Mudar sedang bergaduh. Pihak gabenor di Andalus mendapat sokongan Arab Mudar. Manakala, ‘Abd al-Rahman pula mendapat sokongan Arab Yaman. 138H/756M, ‘Abd al-Rahman mendarat di Almunecar; menerima bay‘ah dari penduduk dan pembesar Cordova, khususnya golongan Arab Yaman. Seramai 8 orang amir memerintah pada era ini (756-929M). Amir ke-8, ‘Abd al-Rahman III al-Nasir li Din Allah, isytihar jadi Khalifah.

Era Khilafah 929-1031M

Zaman ini bermula bila ‘Abd al-Rahman III (amir ke-8) isytihar dirinya sebagai Khalifah pada tahun 929M. Ia berakhir pada tahun 1031M dengan kejatuhan Kerajaan Banu Umayyah yang mengalami masalah dalaman dan ancaman kuasa Kristian di utara.
Seramai 12 orang berkhidmat sebagai Khalifah dalam tempoh pemerintahan kerajaan ini.
Zaman keagungan era ini ialah pada masa pemerintahan:
1) ‘Abd al-Rahman b. Muhammad (Khalifah al-Nasir li Din Allah)
2) Al-Hakam b. ‘Abd al-Rahman (Khalifah al-Mustansir bi Allah)

Turut dibantu oleh al-hajib (Perdana Menteri), pada masa era Khalifah Hisham b. al-Hakam.

Muluk al-Tawa’if

Zaman kegemilangan mula lemah pada akhir pemerintahan Khalifah Hisham. Kelemahan ini berpunca daripada perpecahan di kalangan keluarga dan pembesar istana. Ini menyebabkan muncul keluarga yang memerintah wilayah masing2 secara sendiri ~ muluk al-tawa’if. Zaman ini bermula pada tahun 1031M. Politik pada zaman ini amat kacau
dan ianya Terbahagi kepada tiga kumpulan iaitu Barbar, Saqalibah & lain-lain (Arab, Sepanyol) yang Memerintah pada tahun 1031-1085M. Mereka melancarkan dasar agresif yang mengorbankan kepentingan jiran. Keadaan ini memberi kesempatan kepada orang Kristian untuk mengukuhkan kedudukan mereka.

Kerajaan al-Murabitun

Mereka berketurunan Barbar dari Afrika Utara (suku Sanhajah). Dibawa masuk ke Andalus oleh pemerintah Banu Abbad di Seville. Pemerintah pertama bernama Yusuf bin Tashfin. Mereka memerintah pada tahun 1086-1142 dan Diperintah oleh 4 orang amir.

Kerajaan al-Muwahhidun

Mereka juga berketurunan Barbar dari Afrika Utara (suku Masmudah). Muncul semangat keislaman yang kuat, sebelum ini semangat kearaban. Berasal daripada kalimah tawhid, pengesaan terhadap Allah (s.w.t.). kerajaan ini Memerintah dari 1130-1223M dan Diperintah oleh 13 orang pemerintah.

GAMBAR-GAMBAR KESAN PENINGGALAN KERAJAAN ANDALUS









1 Comment

  1. zulkarnain Said,

    pandangan anda dihargai..

    Posted on December 19, 2009 at 12:11 PM

     

Post a Comment

.:: AHLAN WASAHLAN ::.

My photo
Terima kasih kerana melawat ke laman ini. Diharap ilmu ini dapat dikongsi bersama. Segala komen anda dialu-alukan.Jazakallahu khairan kathira. Untuk mendapatkan paparan yang lebih menarik, anda disaran menggunakan MOZILLA FIREFOX

.:: TAZKIRAH ::.

.:: MASA AMAT BEHARGA ::.

.:: ASMA' AL-HUSNA ::.

.:: AL-QURAN DIGITAL ::.

.:: RADIO ONLINE ::.

KOMENTAR