KERAJAAN BANU ABBASIYYAH

Posted by zulkarnain Sunday, December 6, 2009


PENCAPAIAN TAMADUN ISLAM KERAJAAN BANU ABBASIYYAH



Perkataan ‘Abbasiyyah dinisbahkan kepada al-‘Abbas bin ‘Abd al-Muttalib (bapa saudara Rasulullah sblh ayah). Namun beliau tidak termasuk di kalangan golongan awal yang menerima Islam. Beliau menjadi pakar rujuk dalam soal agama dan ‘ulum al-Qur’an. Tempoh pemerintahan 132-656H @ 750-1258M, hampir lima abad; 37 orang khalifah. Kerajaan ini ditubuhkan menerusi Revolusi ‘Abbasiyyah. Kerajaan ini dibahagikan kepada dua oleh sejarawan Muslim:

1) ‘Abbasiyyah Pertama
- Bermula daripada Khalifah pertama, al-Saffah hingga Khalifah ke-9, al-Wathiq

2) ‘Abbasiyyah Kedua

i. Bermula daripada Khalifah ke-10, al-Mutawakkil hingga kejatuhan Baghdad di tangan tentera Monggol (656H/1258M)
ii. Pengaruh Turki
iii. Golongan Buwayh
iv. Golongan Saljuq

PENCAPAIAN TAMADUN

Pembinaan bandar-bandar yang maju seperti Kota Baghdad ( al-Mansur). ini kerana kedudukannya yang strategik dan diapit oleh dua sungai iaitu Sungai Tigris dan sungai Euphrates. Sementara itu datarannya yang cantik, subur dan cuaca yang sederhana.
Jawatankuasa khas ditubuhkan untuk pengurusan pembinaan, pelan induk, arkitek & pekerja binaan. Nama lain bagi kota ini ialah madinat al-salam, madinat al-mansur dan the round city.

Begitu juga dengan Kota al-Rusafah ( al-Mansur . Kota ini dihadiahkan kepada anaknya al-Mahdi. Kota ini terletak bertentangan dengan kota Baghdad. Ianya dipenuhi dengan tentera al-Mahdi. Antara lambang keagungan kota ini ialah seperti Masjid Rusafah, Qasr al-Mahdi, Madyan al-Mahdi, Bustan al-Hafs, dan makan orang kenamaan. Dan pada akhirnya kota ini bercantum dengan kota baghdad.


PENCAPAIAN TAMADUN

Kota Samarra' ( al-Mu'tasim )

Kota Samarra' merupakan kota yang terbesar pada zaman Abbasiyyah. Ia mempunyai pentadbiran yang baru. banyak bangunan-bangunan bari dibina seperti masjid, istana, bangunan kerajaan, penempatan tentera, premis perniagaan & penempatan awam. Seni bina agung yang terdapat pada zaman ini seperti Qasr al-Jawsaq al-Khaqani dan masjid jamik Samarra'. Majoriti penduduknya ialah orang Turki.




Selain itu beberapa jabatan ditubuhkan seperti :
-Institusi al-wizarah
-wazir al-wuzara’
-wizarat al-tafwid: menentukan polisi
-wizarat al-tanfidh: bidang eksekutif
-Jabatan al-Hajib
-Penubuhan al-Dawawin
-Diwan al-Jund
-Diwan al-Kharaj

Selain itu juga Pendidikan dan perkembangan ilmu pengetahuan berkembang dengan cemerlang (agama & sains). Penubuhan IPT seperti al-Azhar, al-Nizamiyyah dan al-Mustansiriyyah. Pada zaman ini juga terdapat beberapa orang tokoh terulung seperti Malik b. Anas, al-Tabari, Yaqut al-Hamawi, Imam Abu Hanifah & al-Shafi‘i.


GAMBAR-GAMBAR KESAN PENINGGALAN KERAJAAN ABBASIYYAH













0 comments

Post a Comment

.:: AHLAN WASAHLAN ::.

My photo
Terima kasih kerana melawat ke laman ini. Diharap ilmu ini dapat dikongsi bersama. Segala komen anda dialu-alukan.Jazakallahu khairan kathira. Untuk mendapatkan paparan yang lebih menarik, anda disaran menggunakan MOZILLA FIREFOX

.:: TAZKIRAH ::.

.:: MASA AMAT BEHARGA ::.

.:: ASMA' AL-HUSNA ::.

.:: AL-QURAN DIGITAL ::.

.:: RADIO ONLINE ::.

KOMENTAR