PENGENALAN

Posted by zulkarnain Sunday, December 20, 2009

Jika kita lihat pada hari ini ramai yang tidak tahu tentang sejarah awal kemunculan islam dan perkembangan Negara-negara hasil jajahan dan penakluka Khalifah Islam dalam menyampaikan dakwah dan memperluaskan lagi agama Allah yang agung ini. Kurangnya kesedaran dan pengetahuan masyarakat terhadap sejarah Ketamadunan Islam. Ini bukan kerana mereka tidak pernah diajar di sekolah, malah ianya telah ada dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam. Kebarangkalian subjek yang diajar ini terlalu membosankan bagi pelajar dan mungkin kerana cara penyampaian yang disampaikan oleh guru itu sendiri tidak menarik dan masih menggunakan kaedah lama. Maka dengan itu amat perlu satu pendekatan dan perubahan terutamanya dalam sistem penyampaian terhadap pengajaran Sirah Islam ini supaya ianya dapat difahami dengan mendalam dan dapat menarik minat pelajar.

Dalam laman sejarah ini, saya akan memaparkan tajuk-tajuk atau sub topik mengenai sejaran Islam sejak awal pemerintahan Khulafa al-Rasyidin sehinggalah kepada Kerajaan Uthmaniyyah.

Tajuk-tajuknya perbincangan :

1. Pemerintahan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq r.a.
2. Perluasan wilayah Islam Khalifah Umar al-Khattab r.a.
3. Khalifah Uthman al-Affan r.a dan peristiwa fitnah al-Qubra.
4. Isu perang jamal pada zaman Khalifah Ali Bin Abi Talib r.a.
5. Kerajaan Banu Umayyah.
6. Pencapaian Tamadun Islam Karajaan Banu Abassiyah.
7. Kemunculan Kerajaan Islam di Andalus.
8. Pencapaian Tamadun Islam Era Kerajaan Nasriyyah di Granada.
9. Kerajaan Uthmaniyyah.

Diharap paparan ini dapat memberikan serba sedikit maklumat dan informasi yang berguna. Segala pandangan dan cadangan amat dihargai.

0 comments

Post a Comment

.:: AHLAN WASAHLAN ::.

My photo
Terima kasih kerana melawat ke laman ini. Diharap ilmu ini dapat dikongsi bersama. Segala komen anda dialu-alukan.Jazakallahu khairan kathira. Untuk mendapatkan paparan yang lebih menarik, anda disaran menggunakan MOZILLA FIREFOX

.:: TAZKIRAH ::.

.:: MASA AMAT BEHARGA ::.

.:: ASMA' AL-HUSNA ::.

.:: AL-QURAN DIGITAL ::.

.:: RADIO ONLINE ::.

KOMENTAR